Boesjes.reismee.nl

Proefkamperen..

Alles is volgens ons aanwezig voor een perfecte korte fietsvakantie, zelfs het weer doet mee.

Woensdag heb ik alles klaargezet zodat donderdag, op Koninginnedag , we een beetje op tijd zouden kunnen vertrekken. Ik dacht, ach, dat doe ik wel even! Dat viel vies tegen.

De computer heb ik erbij gezet, zodat ik direct in Excel een overzicht kon maken wat waar in de tas zat. Er ontbraken nog wat kleine spulletjes, dus 's middag nog met Jacco, Denise en Mini (Denise haar moeder) naar Zwolle geweest om onder andere deze resterende spulletjes te kopen.

Dag 1: 30 april - 100 km.

Het is 8 uur, we hebben geen wekker gezet, maar we zijn beiden op tijd wakker. Dus er maar uit en zorgen dat we gereed zijn om naar Onstwedde te vertrekken. De zon laat zich nog niet zien, het is mistig (brrr...).

Tegen half 11 vertrekken we. We komen erachter dat die laatste spulletjes op de fiets pakken voor zo'n eerste keer tegenvalt. De kou valt mee. We hebben de winterfietsbroeken over onze korte racebroeken aan. De windstopper van het racefietsen over ons wielershirt en thermohemd, stevig trappen, dan krijg je het niet koud. We fietsen vol goede moed richting Dalerveen, volgen een stuk de LF 16a, de aanrijroute voor het Vechtdal(fiets)pad. Daarna wordt het kaartlezen. Dit gaat allemaal prima. Hier en daar een klein stukje fout rijden, maar dat mocht de pret niet drukken. Tinus heeft nog een 2e hands Garmin op de kop weten te tikken. Bij verkeerd fietsen hebben we dit nog als back-up. Tegen de middag komt het zonnetje er ook nog eens bij. Lekker!! Na een stop om de van huis uit meegenomen koffie, koek en broodjes te nuttigen fietsen we vrolijk verder. Er wacht ons een saai stuk fietsen door de nog kale akkerladen. Niet echt een aanrader. Een paar reeën die wild over het bouwland rennen leiden ons een beetje af. Als beloning voor dit minder leuke stuk pakken we een terrasje bij Musselkanaal waar we een lekker mosterdsoepje met stokbrood en kruidenboter met smaak verorberen. We fietsen verder via de ruiten A fietsroute en nog een andere fietsroute naar een svr- camping in Onstwedde, ' De Drie Aa's' (http://www.dedrieaas.nl/), met een zeer gastvrije eigenaar. Hij meld ons tussen de bedrijven door nog even dat er in Apeldoorn een aanslag op het koningshuis is geweest. Een vreemde ervaring dat je hier niets van mee krijgt. Je fietst gewoon een hele dag zonder te weten wat er verder in de wereld gebeurd..

We zoeken een plekje op tegen de bosrand dit met de verwachting dat de frisse wind door de bos wat wordt tegengehouden, maar komen erachter dat dit voor een volgende keer niet echt verstandig is. We hadden beter in plekje in de avondzon kunnen nemen. Aan de andere kant van het veldje zitten ze nog lekker in een T-shirtje, en wij hebben onze jassen al aan. Even lekker douchen en dan de macaroni ( 250 g. a, thuis gewogen) koken op het geleende benzinebrandertje. Ik eet uit de pan en Tinus uit een opvouwbare Orikaso mok. Even puzzelen hoe het in elkaar moet en ik vroeg me af of het zou werken, maar het werkt.

We hebben eigenlijk niet genoeg aan de 250 gram macaroni, maar moeten er genoeg van maken.

Eventjes afwassen en dan stappen we op de fiets om bij zwager en zus Hijmen en Jannie een kop koffie en vooral warmte te halen. Het is nu al frisjes en om dan de hele avond in de koude tent te zitten zien we niet echt zitten, en we hebben een alternatief.

Jannie en Hijmen fietsen later in de avond met ons terug. Tinus en ik drinken de meegenomen Berenburg op (lekker warm) en we kruipen in de slaapzakken, die niet aan elkaar te ritsen zijn. Balen dus, verkeerde koop! Buiten is het gras nat, en we merken dat het uit de tent komen niet gemakkelijk is nu het allemaal nat is, dit vooral door de lage ingang. We overwegen om toch nog op zoek te gaan naar een andere tent.

Een onweersbui maakt me in de nacht wakker, het regent en ik vraag me af of de geleende tent wel waterdicht zal zijn. Ik krijg het ook nog eens koud. De slaapzak zou een comforttemperatuur van 3 ?C, maar òf ik ben een koukleum, òf het is kouder buiten. Gelukkig zijn er nog de extra meegenomen dekentjes/picknickkleden. Die gooien we over ons heen. T-shirt aan, sokken aan. Dat voelt toch iets aangenamer.

Dag 2, 1 mei 100 km.

Na een slechte nacht pakken we de natte tent in en fietsen naar de warme bakker dichtbij. Eenzak met versekrentenbollen, warme koffie en een zeer gezellige bediening maakt veel goed.

De route gaat verder richting Delfzijl. Het is weer mistig, dus de lange broek maar weer aan. De handschoentjes worden er ook nog bij gepakt. Langs heel veel mooie fietspaden en is het genieten van het Groninger landschap. Jammer dat we hier geen standvastig weer hebben, anders zou mijn voorkeur gaan naar een rondje Nederland. Er zijn nog zoveel mooie plaatsen die ik helemaal nog niet heb gezien. Op een terras aan het water Nieuwwolda wordt een boerenomelet genuttigd. De lange broek en jas kan uit. Het weer is alweer prachtig, en ik geniet met volle teugen. Ik bekijk de kaart en het lijkt dat erop Delfzijl niet gaan redden. We hebben nogal we omgefietst om via fietspaden te gaan. Tinus belt Roelinka om te vragen of ze (al) thuis zijn, want daar slapen we vannacht op een luchtbed in huis. Ze zijn er nog niet, de tocht gaat dan eerst maar naar de binnenstad van Groningen. Garmin wil graag een steuntje voor op de fiets: achteraf zijn die in Groningen blijkbaar niet te koop. Dat wordt dus een internetbestelling.

Bij Roelinka en Paul geniet ik van het plezier dat ze beiden hebben aan de kinderen Joran en Stef waar ze op passen. Het gaat allemaal zo vertrouwd, het lijkt of het hun eigen kinderen zijn.

De preischotel die de moeder van de kinderen heeft gemaakt wordt tot de bodem leeg gegeten. Jammer voor Tinus, die houdt niet zo van prei. 's Nachts slaap ik heerlijk voldaan op het luchtbed. Morgen fietsen we weer terug naar huis.

Dag 3, 2 mei 95 km.

Tinus is al vroeg wakker en gaat op zoek naar een bakker in Groningen. Hij krijgt blijkbaar niet genoeg van het fietsen want is 1 ½ uur weg. De dichtstbijzijnde bakker was nog niet open, dus hij is maar een beetje door Groningen gefietst tot hij een bakker had gevonden die wel open was.

We hebben gezellig ontbeten en gaan daarna naar Perry Sport. Even kijken wat voor tenten en slaapzakken er zijn. Teruggekomen stappen we na een bak koffie in de zon op de fiets in korte broek en zonder jas.

De route loopt langs een fietsenspeciaalzaak. Ik wil eigenlijk wel een andere fietsbroek. Eentje zit niet echt lekker. De bepakte fietsen mogen binnen staan, dus Tinus en ik kunnen in alle rust rondkijken zonder bang te hoeven zijn dat er iets van de fiets wordt gestolen.

Met de nieuwe fietsbroeken in de fietstas fietsen we de kortste weg terug. Ik begin halverwege mijn achterwerk toch wel wat te voelen, Tinus ook. Voor de 'echte' vakantie zullen we moeten oppassen dat we in het begin niet teveel kilometers gaan maken. In Dalen sluiten we ons korte fietsvakantie af met een lekkere sorbet! Voldaan fiets ik het laatste stukkie nog terug naar huis!

Het doel van deze korte vakantie was om te kijken of we alles hadden, konden houden, niets waren vergeten etc. etc. Ik ben er dus achtergekomen dat ik de verrekijker vergeten was, 250 gram pasta niet voldoende is voor 2 personen na een dag fietsen, de slaapzakken te dun zijn, de geleende tent niet echt mijn tent is, de afstanden vooral in het begin niet te groot moeten zijn, er niet teveel gewicht in de voortassen moeten zitten. We kunnen alles gemakkelijk houden, en waren niet echt iets vergeten wat belangrijk was.

Al met al was allemachtig prachtig en hebben we heel erg genoten!

Dus: Barcelona, here we come!

Reacties

Reacties

Roelanda

Hillie even een testje doen voor Oma

Roelanda

Nog even een testje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!